Képződés

Munkaerőpiachoz igazodó felsőoktatás

tanulásA kétciklusú felsőoktatás tartalmi reformjának tapasztalatai címmel tartotta január 17-én Bologna-konferenciasorozatának első műhelyét a Tempus Közalapítvány. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium és az Európai Bizottság megbízásából megvalósult rendezvényen a Tanulási eredmények alkalmazása az oktatásban és értékelésben c. kutatás eredményeit mutatták be a szakértők.

 

A Tempus Közalapítvány a magyarországi Bologna tanácsadó hálózat keretében támogatta a 2009 decemberétől 2010 októberéig tartó, LeO2 nevű kutatást. Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara által végzett kutatómunka célja az volt, hogy a munkaerőpiacon használható tudás tekintetében vizsgálja a kompetenciaalapú felsőoktatást. A vizsgálat 72 felsőoktatási intézmény több mint 900 szakfelelősének megkérdezésével, kari küldetésnyilatkozatok és kurzusleírások elemzésével, interjúkkal és esettanulmányokkal készült. Eredményei alapján a felsőoktatásban jelen van a tanulási eredményekben való gondolkodás, amely a ciklusos képzéssel aktuálissá váló szakfejlesztés, szakinnováció egyik megoldandó feladata lett.

A szakfelelősök, intézményvezetők törekszenek olyan képzési profilt és gyakorlatot kialakítani, amelyben egyértelmű a képző és a hallgató számára, hogy milyen a képzés végére tudással, attitűdökkel, autonómiával kell rendelkezni. Az erre létező jó gyakorlatok leírják, hogyan oldható meg a folyamatosan tömegesedő felsőoktatásban a hallgatók támogatása, az alap és speciális kompetenciák fejlesztése, a munka világával való kapcsolattartás. Ugyanakkor nehezíti a helyzetet, hogy kevés idő állt rendelkezésre a ciklusos képzés bevezetéséhez, és ezért több megkérdezett szerint vitatható az új képzési szerkezethez igazított szaktudományos építkezés a diszciplináris tudás tekintetében. Szükséges lenne, hogy az intézmények az oktatást a tudomány művelése mellett a hallgatók értelmiségi tanulását, későbbi elhelyezkedését elősegítő feladatként is értelmezzék. Azonban a pedagógiai kultúra nem elég nagy presztízsű és elterjedt a magyar felsőoktatásban ahhoz, hogy a képzők tudatosan, vállaltan fejlesszék ebbéli tudásukat – írja le a kutatás.

A kutatás néhány szektoriális sajátosságra is rámutatott. A főiskolák és kevesebb karral rendelkező egyetemek esetében nagyobb innovációs potenciál látható, jobban tudnak tanulási eredményekben gondolkodni, mint a sok karral rendelkező, nagyobb egyetemek. Érdekesség, hogy a tömegoktatásból fakadó pedagógiai feladatokra, a köztük lévő különbségek kezelésére a gazdaságtudományok, a társadalomtudományok és az orvostudomány nagyobb érzékenységet mutat, mint pl. az agrártudományok, vagy az informatikai képzési terület.

Vámos Ágnes, az ELTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi docense, a kutatás vezetője a legjelentősebb megállapítások közt említette meg, hogy a felsőoktatás funkcióban és funkciói között hangsúly-átrendeződés megy végbe, melyet a felsőoktatás szereplői különbözőképpen észlelnek. A változásokhoz való vezetői és oktatói attitűd jellemzően a magyar viszonyokból fakad, és a korábbi, elitképzést végző, tanítás-központú szemlélet az alapja.  A LeO2 szerint a szakfejlesztést a felsőoktatás és a tudomány belügyének tekintik, a nyitottság alacsony mértékű, bár élénkülő a munka világa vagy a nemzetközi tapasztalatok, és a hallgatók felé. Az implementáció szervezeten belüli feladat, más szervezetekkel, más intézményekkel kevés a kapcsolat; a felsőoktatást szigetszerű működés jellemzi.

„Az innovációs attitűd kis mértékben van jelen az oktatók körében, a többség a tradícionális felsőoktatás híve. Az új helyzethez való alkalmazkodással a többség tisztában van, és szerény mértékben bár, de jelen van a kompetencia-alapú, tanulási eredmények szemlélet és gyakorlat” – összegezte a kutatás vezetője.

A teljes kutatás anyaga az alábbi linken tekinthető meg.
A kutatás előzményét jelentő LeO1 kutatás anyaga is letölthető.

A konferenciasorozat következő műhelye 2011 február-márciusban várható a magyar felsőoktatás nemzetköziesedése és a hallgatói szolgáltatások és tanácsadás Magyarországon témakörben.


tempus
-e-

Hozzászólások

A Nemzeti Erőforrás

james123 képe

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium és az Európai Bizottság megbízásából megvalósult rendezvényen a Tanulási eredmények alkalmazása az oktatásban és értékelésben c. kutatás eredményeit mutatták be a szakértők.   plumbing problems nj

Samo želim napomenu da imate

brosnanjane23 képe

Samo želim napomenu da imate vrlo pristojan stranice, uživam stil zapravo zalaže. vigrx plus results Zveckanje fantastičan informacije mogu se naći na web stranici.

Great blog you people have

alex12 képe

Great blog you people have maintained there, I totally appreciate the work.poker online

Please try to csontrol your

tomstein képe

Please try to csontrol your pressure otherwise dissapointment will come.find job canada

Hey to everyone, it’s my

miketyson képe

Hey to everyone, it’s my first visit of the blog site; this blog includes awesome and actually best info for the visitors.drinks with vodka

Njegova fantastična kao

brosnanjane23 képe

Njegova fantastična kao svojim drugim blogu: D, tiče za postavljanje. penis extender Dobio sam ono što namjeravate, spremaju se oznaka, vrlo pristojan internet stranica.

Ja sam predložio ovu web

brosnanjane23 képe

Ja sam predložio ovu web stranicu preko mog bratića. Read More Neki uistinu zanimljive pojedinosti koje su written.Aided mi je puno, samo ono što sam tražio: D.

While the project has been

jerremy képe

While the project has been suspended previously on bbom paga mesmo

The Cubase 6.5 and Cubase

jerremy képe

The Cubase 6.5 and Cubase Artist 6.5 full retail versions are available from resellers and portas de aço automáticas

I want you to thank for your

spotlight123 képe

I want you to thank for your time of this wonderful read!!! I definately enjoy every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff of your blog a must read blog!!!! pull your ex back

Instar Interactive